Framme på Irland!

Nu är vi äntligen framme på hotellet utanför Cork. Eftersom vi kom hit så sent så ska jag sova här en natt, sedan åker vi till Eden Hill imorgon. ÄR SÅ SJUKT TAGGAD MEN ÄNDÅ RÄDD SÅ JAG VET INTE VAD JAG SKA GÖRA. Men det kommer gå bra, tror jag. Oj, nu borde jag sova, om två timmar (svensk tid) så har jag varit vaken i 24 timmar:s Eller ja, sov i princip hela bilresan och båda flygen hehe. Men hejdå nu. <3

2 KOMMENTARER | Irland | 2012-08-31 @ 01:45:40

Irland.

På torsdag åker jag till Irland för fyra veckors praktik. Jag ska praktisera på Eden Hill, en hästgård. SÅ TAGGAD!

0 KOMMENTARER | Irland | 2012-08-27 @ 12:11:55

Nationalparken Pieljekaise

Pieljekaise är en nationalpark som ligger 10km söder om Jäkkvik. Parken består av en stor björkskog som ser ut som en gammal urskog. I södra delen av parken så finns det sjöar, där det finns gott om fisk. Det finns en stuga där man kan övernatta, och sedan så går vandringsleden Kungsleden genom parken. Trotts att Kungsleden går genom parken så har den inte så värst mycket besökare. Själva parken är ganska orörd. Det finns lite spår efter kåtor och kojor, men det är inget som stör naturen och hur det ser ut. Eftersom parken är ganska orörd så kommer det ganska många djur, typ som en tillflyktsort. Det är bland annat järv, björn, kungsörn och fjällräv som kommer dit.

Källor:

0 KOMMENTARER | Land | 2012-05-30 @ 20:25:05

Lapplandsresan dag 4

Vi fick en liten härlig sovmorgon, och sedan gick vi upp och åt frukost, packade ihop och började göra oss iordning för en dag på Jokkmokks marknad i kylan (typ -45°C!!!!). Det var ganska fränt att få känna på en sån kyla, men det var bra att man hade tagit på sig alla kläder man ägde typ..

Vi gick runt på marknaden ett tag, köpte lite smågrejor men sedan började det bli för kallt så vi bestämde oss för att gå till matmässan. Det var riktigt skönt att få komma in i värmen kan jag lova. När vi hade varit inomhus ett tag så blev det att snabbt springa och köpa det sista, och sedan gick jag och Madde tillbaka till skolan för det började bli alldeles för kallt.

Sedan var det dags att börja resan hemmåt. Lite tråkigt att resan hade gått så snabbt, men jag hade haft en asbra resa och det hade varit askul! Men vi stannade iallafall i Boden och åt på MAX, sedan stressade vi hemmåt. Stockholmarna hade fått ett inställt tåg så dom åkte med oss från Jokkmokk till Umeå. Vi var hemma ungefär halv 9 på kvällen.
Alla bilder är lånade från Rebeccas skolblogg.

0 KOMMENTARER | Resor/jobb | 2012-05-29 @ 18:23:23

Lapplandsresan dag 3

Vi vaknade, gick och åt frukost hos lärarna igen och sedan gick vi och packade ihop våra grejer. Sedan var det LKAB som gällde, alltså gruvan i Kiruna.Det är världens största underjordsgruva. Det kändes lite läskigt att åka ner så långt under jord, trodde typ att allt skulle rasa osv... Vi var ju trotts allt 540 meter under jorden. Men det var jättehäftigt att vara där nere, och blev nästan sugen på att börja jobba i en gruva typ. Men vi hade en guide som visade oss runt, berättade massa grejer och så. När han hade pratat ett tag så fick vi fika, och sedan fick vi gå i ett museum och kolla.

När vi hade varit klart i gruvan så packade vi in oss i våran buss och åkte vidare mot Jokkmokk igen. Men innan vi kom till Jokkmokk så stannade vi i Gällivare på en asbra föreläsning om värdskap. Hon som höll i föreläsningen var jättehärlig och rolig så man skrattade tills man fick ont i magen typ.

Sedan när föreläsningen var slut så drog vi vidare till Jokkmokk. I Jokkmokk så skulle vi sova i ett klassrum på en skola, jag tycker det var jättemysigt! Vi packade upp, och sedan gick vi för att leta reda på ett ställe att äta på. Den här dagen var det ännu mer folk än då vi åkte upp så det var svårare att hitta någonstans där vi fick plats. Men tillslut fick vi plats på samma ställe som vi åt sist på. Det var tur det, för det var riiiiktigt kallt att gå runt och leta... Egentligen hade vi bara tur att vi fick äta där eftersom det egentligen var 20års gräns men efter lite övertalande så fick vi äta där. Efter maten så gick vi till Ica och sedan tillbaka till skolan för att mysa och ta det lugnt!

0 KOMMENTARER | Allmänt | 2012-05-29 @ 18:12:53

Lapplandsresan dag 2

Vi steg upp, gick och åt frukost i lärarnas lägenhet och sedan begav vi oss in till Kiruna centrum för en föreläsning på Kiruna-Lappland. Det var lite småjobbigt, för man var fortfarande trött men det var lite intressant att veta typ varför Kiruna ska flyttas och så. Efter föreläsningen fick vi göra lite vad som helst och då gick några av oss ner och kollade på en "utställning" med snöskulpturer, det var riktigt coolt. Det var gaaanska kallt, så jag och några till gick till ett café och drack varm choklad ♥

Sedan var det ääääntligen dags för att åka till Ishotellet i Jukkasjärvi! Jag var verkligen astaggad på att fara dit, även om det var kallt. Först fick vi lyssna lite på en föreläsning om hur dom kom på det här med ishotellet, vilka som hade startat det och bland annat om hur dom bygger hotellet! Sedan var det dags för att gå och kolla på själva hotellet. DET VAR HUUUUR COOLT SOM HELST!! Jag skulle verkligen vilja spendera en natt eller två där, bara det inte var så dyrt. Men jag förstår ju varför det är så pass dyrt.

Sedan åkte vi tillbaka till lägenheterna och fick några timmar på oss att duscha och vila lite, sedan åkte vi och åt på ett litet café. Vi fick renskavsröra och bakad potatis, helt okej.. Sedan kollade vi runt i lite affärer, gick på Ica och köpte lite gott och sedan åkte vi hem. På kvällen så var jag, Hanna, Olivia, Matilda, Rebecca, Ida F, Ida Ö och Madde i våran lägenhet. Vi pratade, såg på tv och bara hade det mysigt!

0 KOMMENTARER | Resor/jobb | 2012-05-29 @ 10:14:46

Lapplandsresan dag 1

Dagen började med att bussen från Vännäs var sen. Men sedan så hämtade vi upp Stockholmarna på flygplatsen och började resan mot Kiruna. De flesta blev ju ganska hyper då vi såg stockholmarna, eftersom vi flesta hade ganska mycket fördommar mot dem. Första mötet gick väl inte helt bra, men det funkade. Vi stannade först i Skellefteå för en kisspaus och lunch. Det var en pastasallad som var helt okej. Sedan rullade vi vidare mot Luleå och Gammelstaden. Där stannade vi och kollade lite på kyrkan. Efterrsom vi hade kommit sent så fick vi ingen rundtur, men det var bra ändå. Kyrkan var väldigt fin, och det var inte så hemskt kallt som man hade trott.

Efter Luleå så åkte vi vidare mot Harads och Tree Hotel! Det var riktigt coolt att se hur de hade byggt "stugorna" i skogen utan att hugga ner massa träd och sånt. Det var även coolt att se vad dom hade för stugor, till exempel ett rum som såg ut som ett fågelbo på utsidan, och spegelkuben och UFO't. Det var riktigt intressant att få höra hur och varför de hade byggt "rummen" och så. När vi var klara i Harads så åkte vi vidare mot Jokkmokk.

När vi kom till Jokkmokk så var vi tvugna att leta reda på någonstans att äta middag. Det var fullt typ överallt, och eftersom vi var två skolklassen så tog vi upp ganska mycket platser. Men tillslut fick vi plats på en pizzeria. Det var riktigt gott, men man började bli lite less. När vi hade ätit upp så tog vi oss en tur på ICA Rajden där i Jokkmokk och sedan drog vi vidare till Kiruna. När vi kom fram till Kiruna så blev vi indelade i sovgrupper, och sedan fick grupperna var sin lägenhet som vi skulle bo i. Jag fick dela lägenhet med bästa Olivia, Hanna E och Matilda ♥ Vi gjorde som inte så mycket på kvällen, alla var trötta efter resan och inte riktigt vana med att det var så kallt. Men det var jättemysigt ändå.

0 KOMMENTARER | Resor/jobb | 2012-05-29 @ 09:55:09

Tysklands kultur

Mat:
I tyskland så har dom en ganska stor matkultur. T.ex. bratwurst och öl är ganska klassisk mat i Tyskland. Eftersom Tyskland är ett av Europas folkrikaste länder så är matkulturen väldigt mångsidig. Man äter ganska mycket kött, speciellt fläsk, nötkött och kyckling. Till maten brukar man äta bröd och potatis. Grönsaker har man oftast i stuvningar och soppor.
Musik:
Från Tyskland så har vi fått många kända musiker. T.ex. Ludwig van Beethoven och Johann Sebastian Bach.
Oktoberfest:
Tyskland har i slutet av september och i början av oktober en stor folkfest som kallas Oktoberfest. Då bryggs det ett speciellt oktoberfest öl. Ölen serveras i speciella enliters kannor som kallas Maβ. Kvinnorna har på sig speciella kläder som kallas Dirndl, en sorts folkdräkt. Dirndl består av en kjol eller klänning, en blus (oftast vit) och ett förkläde. Männen bukar bära Lederhosen. Det är korta byxor, som oftast går ner till knäna, gjorda i läder.
Sevärdheter:
Neuschwanstein slottet är en stor sevärdhet i Tyskland. Det byggdes av Ludwig II av Beyern från 1869 till 1886. Slottet är byggt på en bergsrygg, omgiven av berg, sjöar och höga granar.

0 KOMMENTARER | Land | 2011-12-14 @ 13:32:30

Stockholmsresan

Onsdag: Klockan 06.30 åkte bussen från Umeå mot Vännäs där vi skulle plocka upp resten av klassen. Där hämtade vi även lite grejen till mässan. Sedan var det en lång bussresa ner till Stockholm. Vi stannade och åt lunch på IKEA, vilket var väldigt gott, och sedan drog vi vidare neråt. Runt sju på kvällen kom vi fram till stället där mässan skulle hållas och då lastade vi av lite grejer innan vi åkte till vandrarhemmet på Fridhemsplan. Sedan åt vi middag och till sist så tog vi det lugnt på hotellrummen.
Torsdag: Först åt vi en otroligt god frukost så åkte min grupp iväg till Arlanda för ett studiebesök! Det var riktigt intressant för vi fick kolla nästan överallt och få reda på saker som man inte visste. Jag tyckte det var roligt att vi fick kolla inne på VIP-avdelningen och i "Kungens Svit". Sedan att hon som visade oss runt var så snäll var även bra! När studiebesöket var klart så åkte vi och hämtade upp dom som hade jobbat på mässan och sedan åkte vi och åt på en skola. Där var det lite små intressant att äta, men det var god mat ialla fall.. Efter att vi hade ätit var det först tänkt att min grupp skulle få fara och kolla på en Silja Line båt, men det blev bytt så vi fick åka och jobba på mässan istället. På mässan så blev det lite kaos ett tag. Man visste inte vad eller hur man skulle göra förutom att färsöka dela ut tidningar/lappar och få folk att komma till montern. Men eftersom jag inte riktigt tycker om att bara gå fram och börja prata med folk jag aldrig har träffat så blev det lite små jobbigt. När vi var klara på mässan så åkte vi tunnelbanan tillbaka till vandrarhemmet. Efter att vi fräshat upp oss lite så drog jag, Matilda, Olivia, Rebecca, Hanna.E och Ida.F in till Hötorget och åt middag, gick i nån affär och sedan kollade vi på bio.
Fredag: Efter frukosten så började min grupp att vara på mässan. Det gick lite lättare att ge lappar och tidningar till folk, men det gick fortfarande trögt. När vi hade jobbat klart på mässan så tog vi pendeltåget ut till Sollentuna där vi skulle på studiebesök på CAT of Sweden. Men innan det så fick vi äta en svingod lunch i ett köpcentrum. Mätta och hyffsat glada så gick vi dit vi skulle på besök och fick lyssna på hon som hade skapat CAT of Sweden. Det var ganska intressant, men eftersom jag inte riktigt är intresserad av sånt kände jag att koncentrationen inte var på topp. Men det var kul att vi fick komma dit och lyssna! Sedan bar det av in till Stockholm för att fara på studiebesök hos Värdskapet. Egentligen var det tänkt att vi skulle få prata med en kvinna därifrån, men det blev ju så att vi fick träffa han som skapat Värdskapet istället! Han var riktigt rolig och intressant! Ett av de bästa studiebesöken jag varit på! Han anpassade sig efter våran grupp så man kunde lättare förså det han sa. Allt det han sa började man sedan tänka mer på. En speciell sak som jag kommer ihåg att han sa var; Behandla andra som du själv vill bli behandlad, det är bullshit. Behandla andra som dom vill bli behandlade! Helt rätt tycker jag! Efter det helt awesome studiebesöket så åkte vi tillbaka till vandrarhemmet för lite vila. Sedan bar det av in till Gamla Stan för att gå på en spökvandring... Läskigt, roande och lärorikt är tre ord som kommer upp i mitt huvud då jag tänker tillbaka på det. Våran guide var riktigt bra och han gjorde vandringen till de tre orden jag precis skrev. Jag är vanligtvis inte så intresserad av historia och sånt.. Men på spökvandringen så blev jag faktiskt riktigt intresserad, för guiden gjorde det så bra. När vandringen var slut så fick vi gå till "huset" där guiderna höll till då de inte går på spökrundor. Där fick vi fråga våran guide, med även han som startade Stockholm Ghostwalk. Även det var riktigt intressant! När vi var klara där så åkte några av oss tillbaka till vandrarhemmet.
Lördag: Sista dagen i huvudstade! Vi fick en riktigt skön sovmorgon, sedan packade vi ihop våra grejer på rummet och lassade in allt i bussen. Efter det så åkte jag, Rebecca, Matilda, Hanna.E, Olivia, Ida.F och Madde in till Stockholm C där vi shoppade loss! Jag bytte grupp så jag fick jobba med dem sen. När vi sedan kom till mässan så gick jag runt med Madde, Matti och Robin. Pratade hyffsat bra och delade ut några tidningar. Tiden gick fort och snart var det dags för oss att sätta oss i bussen och börja färden hemmåt mot Norrland igen! Försökte sova så mycket som möjligt för att jag skulle jobba på söndagen.
Helheten av resan: Jag tycker att hela den här resan har varit otroligt bra. Lite strul och så, men förutom det så har jag lärt mig jättemycket och det har varit superroligt! Jag är verkligen glad att jag valde den här linjen då jag valde gymnasie!

1 KOMMENTARER | Resor/jobb | 2011-12-04 @ 22:15:00

Förväntningar inför Stockholmsresan..

Studiebesöken: Jag tror att studiebesöket på Arlanda kommer bli jätteintressant. Eftersom det är en så stor flygplats och att man inte ser så mycket annat än när man är där som resenär. Att få kolla lite på hur det är att stå på andra sidan disken och så. Likadant då vi ska besöka Silja Line.
Mässan: På mässan tror jag att det kommer bli riktigt roligt! Jag har lite svårt att prata med folk jag inte känner men det har blivit mycket bättre sedan jag började jobba som ridlärare. Men jag tror ändå att det kommer bli jättekul och hoppas att det är många som blir intresserade av skolan!
Övrigt: På det andra som vi ska göra tror jag också att det kommer bli jättekul och intressant!

0 KOMMENTARER | Resor/jobb | 2011-11-21 @ 14:42:55

Tyskland

• Tyskland ligger i centraleuropa och består av 16 delstater.
  • Tyskland är en av de största länderna i Europa.
  • Landet har ungefär samma klimat som i Sverige, det är nog inte så stor skillnad.
  • Tyskland är republik och statschefen , även kallad förbundspresident, heter Christian Wulff.
  • Tysklands huvudstad är Berlin och det är även Tysklands största stad.
  • I Tyskland så bor det 82 217 837 st personer och deras valuta är Euro.
  • I Tyskland är den största religionen kristendom.
  • I Tyskland ligger även Alperna, som är populärt för skidåkning och vandring

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Tyskland

2 KOMMENTARER | Land | 2011-08-29 @ 19:43:47

Första inlägget!

Tjeeenare Mannen.
Det här är min skolblogg. Här ska jag skriva skoluppgifter osv.